Z moich doświadczeń z uczniami wynika, że dodawanie i odejmowanie pisemne wykonują oni z pamięci: "Aha, tutaj muszę teraz zrobić o 1 dalej...". Problem polega na tym, że dzieci często nie rozumieją dlaczego tak się dzieje.
Przyczyn może być kilka. Jedną z nich jest niezrozumienie systemu dziesiętnego.
Niezwykle istotne jest, aby dziecko rozumiało (nie tylko wiedziało), że liczba 123 składa się z jednej setki, dwóch dziesiątek i trzech jedności. Równie ważne jest, aby nauki systemu dziesiętnego nie zaczynać od zapisu, lecz od manipulacji.
Poniżej przedstawiam kilka inspiracji, w jaki sposób ułatwić dzieciom rozumienie systemu dziesiętnego. Rozwiązania te są tanie w wykonaniu a mają ogrom zalet.
Co jeszcze może się przydać a jest niezwykle tanim, lecz skutecznym rozwiązaniem?
Chusteczki:
1 chusteczka - jedności, opakowanie 10 sztuk - dziesiątki, opakowanie 100 sztuk - setki.
Woreczki z żetonami/guzikami itp.
Z droższych pomocy polecam kostki sześcienne do systemu dziesiętnego, które można znaleźć w większości sklepów edukacyjnych.
Powyższe pomoce można też wykorzystać do zrozumienia dodawania i odejmowania pisemnego!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz