środa, 30 listopada 2016

Liczby ujemne - kilka gier i zabaw




Jak wprowadzić uczniów w świat liczb ujemnych? Oto kilka pomysłów na ciekawe zajęcia.

Ujemna planszówka

Potrzebne materiały:

  • kostki z liczbami ujemnymi (można kupić gotowe link do sklepu) lub zrobić samemu (kupić puste kostki i samodzielnie opisać lub okleić zwykłe kostki)

  • plansza z liczbami od 15 do -15, którą wykonamy sami w Wordzie
  • pionki do gry
  • kartki i ołówki do zapisywania działań
Przebieg gry:

Gracze ustawiają swoje pionki na polu 0. Następnie rzucają jedną kostką i poruszają się o tyle pól, ile wyrzucili na kostce. Ważne, by sami doszli do wniosku, że gdy wylosują np. +3, to poruszają się o 3 pola do przodu, a kiedy -3 - 3 pola do tyłu.
Każdy swój ruch uczniowie zapisują. Można wcześniej stworzyć tabelkę
Można też zapisać działanie np. stoimy na polu 3, wyrzuciliśmy -4, więc przesuwamy się na pole -1. Działanie więc wygląda następująco: 3-4=-1

Modyfikacje:
  1. Rzucamy dwoma kostkami i wykonujemy na nich działanie np. kostka +3 i -4 to działanie 3-4. Następnie przesuwamy się o tyle pól, ile wyszło nam na dwóch kostkach.
  2. Jeżeli uczniowie znają już zasady działań na kostkach, można wprowadzić dodatkowe działania np. mnożenie. Trzeba wtedy tylko zrobić większą planszę.
Dodatkowe zadania:
  • Jaś stoi na polu -3, wyrzucił na kostce -2. Na które pole powinien przejść?
  • Kasia stoi na polu 3. Co musi wyrzucić na kostce, żeby przejść na pole -1?
  • Kasia stoi na jednym z pól. Wyrzuciła na kostce -2 i przeszła na pole -7. Na którym polu stała początkowo?
  • Wiktor stoi na polu 3. Jakie liczby powinien wyrzucić w kilku ruchach, aby dojść do pola -5? Czy doszedłby na to pole wyrzucając same liczby parzyste/nieparzyste?
Powyższe zadania można oczywiście modyfikować. To są jedynie przykłady. Warto, aby dzieci same również mogły wymyślić podobne zadania. 


Skoczki

Potrzebne materiały:
  • 30 kartek A4 z wydrukowanymi liczbami od -15 do 15 (na grupę max 5-6 osób)
  • ujemna kostka
Przebieg zabawy:

Uczniowie są "żywymi" pionkami. Nauczyciel rzuca kostką a dany uczeń (lub uczniowie, których jest kolej w grupach) przesuwają się o wyrzuconą na kostce liczbę.

Modyfikacje i dodatkowe zadania, jak w poprzedniej grze.

Ujemne centymetry

Potrzebne materiały:
  • kostka do gry
  • miarka z liczbami całkowitymi (można kupić link do sklepu lub wykonać samodzielnie)
  • spinacze biurowe w różnych kolorach
Przebieg gry:

Gracze przyczepiają jeden ze swoich spinaczy (każdy gracz ma inny kolor spinaczy) w punkcie 0. Rzucają kostką i przyczepiają swój spinacz na dane pole, a następnie zapisują, na które pole przeszli. Kto przyczepi 3 spinacze swojego koloru obok siebie - wygrywa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 MatInspiracje , Blogger