Karty do gry można wykorzystać nie tylko do pokera, ale także podczas lekcji matematyki!
Oto kilka pomysłów z ich użyciem, które zmienią zwykłe zajęcia w super zabawę.
Gra dla dwóch lub trzech osób (w wersji dla trzech osób jest większy stopień rywalizacji, bardzo istotne jest, aby nie łączyć dzieci wolniej liczących z szybszymi).
Usuwamy z kart jopki, damy i króle. Asy będą funkcjonować jako 1.
Jedna z osób bierze talię i rozdziela ją na dwa równe stosy tak, by nie było widać, co jest na kartach.
Następnie jednocześnie bierze po jednej karcie z obu stosów i kładzie je zapisaną stroną do góry.
Druga osoba ma za zadanie podać wynik dodawania obu kart. Jeśli odpowie prawidłowo, zabiera kart, jeśli nie, osoba rozdająca odkłada je na bok.
W wersji dla trzech osób karty otrzymuje osoba, która szybciej poda prawidłowy wynik.
Modyfikacje gry:
- odejmij większą kartę od mniejszej
- pomnóż karty
- powiedz czy wynik dodawania/odejmowania/mnożenia jest parzysty
- układanie trzech lub czterech stosów i wykonywanie działań
Równo 20, 50, 100
Gra dla dwóch osób.
Tutaj również usuwamy jopki, damy i króle a asy są jedynkami.
Gracze siedzą naprzeciwko siebie.
Biorą 8 kart z talii i rozkładają na środku tak, by było widoczne, co jest na kartach.
Gracz rozpoczynający rozgrywkę wykonuje działania na kartach (wersja podstawowa: dodawanie i odejmowanie, wersja rozszerzona: dodawanie, odejmowanie, mnożenie dzielnie. Ja ze starszymi uczniami wykorzystywałam też pierwiastki i potęgi).
Wynik tych działań musi wynosić, w zależności od trudności, 20, 50 lub 100.
Wojna
Gra dla dwóch osób.
Rozdzielamy talię na dwa równe stosy - po jednym dla każdego gracza. Karty muszą być zakryte.
Jednocześnie gracze biorą kartę z samej góry i wykładają ją na środek.
Osoba, która ma większą liczbę zabiera obydwie karty,
Jeśli karty są takie same, gracze biorą po jeszcze jednej karcie i kto ma w tej rozgrywce ma większą, zabiera wszystkie karty.
Modyfikacje:
- wykładanie po dwie karty - kto ma większą sumę/różnicę/iloczyn - zabiera karty
- kto ma parzystą/nieparzystą zabiera karty
Więcej/mniej
Gra dla dwóch osób lub więcej osób.
W wersji dla dwóch - jeden z graczy wybiera w myślach jedną kartę.
Daje ją wraz z 9 innymi drugiej osobie.
Drugi gracz zadaje pytania o szukaną liczbę. Ważne jest, aby naprowadzić uczniów na pytania, które eliminują więcej niż jedną kartę np. czy ta liczba jest parzysta/nieparzysta, większa/mniejsza od... Jednak nie podajemy od razu tych pytań, pozwalamy dzieciom na własne doświadczenia.
Karta, która nie jest wybrana przez pierwszego gracza, jest odkładana.
Powyższe gry w oryginalnych wersjach można znaleźć w książce M. Dąbrowskiego "Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz